onsdag 20. januar 2010

Første dagen

Lokal tid ca fem over ti, min tid fra london ca fem over to om natten, siden noen ikke klarer sove i noe annet enn horisontal stilling. Dette betyr at jeg nå har vert oppe i ca 41 timer, om ikke matten er helt gal. Det har vert noen innholdsrike 41 timer, men er nå serdeles klar for senga etter dette :)

Jeg har fått tid til litt av hvert og inntrykkene har sprengt på. Det første som møtte meg var El Alto. Vi kjørte ikke gjennom sentrum, men fikk se en stor del alikevel. Det var mye murhus og uferdige byggninger. En kan ikke riktig se at dette er en veldig fattig by. Alle har et sted å bo, om kanskje 4-5 i hver seng. De som ikke har et sted å bo, er ikke lenge ute på gata, temperaturene ute kan nemlig gå drastisk ned om natta.
Jeg kommer nok mer inn på El Alto når det nermer seg tiden for å jobbe der, men fåreløpig for dette vere det. Det ble ikke noen bilder dessverre, kom aldri så langt.
Da vi kom til Casa Alianza ventet det frukost til meg og Solveig. Der fikk jeg min første sipp av coca-teen. For å være helt ærlig smakte det gress! Egentlig ikke noe godt, men det gikk ned, og det skulle viss på en måte være bra for en.
Solveig viste meg senere opp til leiligheten våres. jeg ble positivt overasket over standaren, og det var jo bra. Jeg kan absolutt finne meg til rette her. Så etter en liten utpakking var det klart for en ny road-trip.
Nå fikk jeg se litt emr av det som var sentrum. Vi reiste også til den mer rikere delen av La Paz: San Miguel. her fantes det mye finere byggninger, flotte restauranter og til og med et kjøpesenter, men det var egentlig ikke det vi var der for. Vi skulle ta bilde av meg med rød bakrun til visaen. Ikke spør meg om hvorfor akkurat rød, for det var ikke akkurat en farge som gjorde hudfargen noe penere, men men. Fikk også et genialt lite kort. En laminert minikopi av passet som nå fungerer som mitt ID-kort, helt lovlig og jeg slipper å drasse rundt på passet, kanskje det beste av alt, det kostet bare 5 kroner!
Etter dette ble det mat, ikke så interessant, og så på vei til barnehjemmet. Dette var litt spesielt ,for jeg hadde på en måte tenkt det skulle være verre enn som så, men det var faktisk veldig fint. Mange koselige mennesker som jobber der helt frivillig og uten lønn for de stakkars barnene. og rundt over alt var det malinger på veggen av kjente Disney-figurer. Det var virkelig en plass jeg hadde lyst til å ta bilder for å vise, men av hensyn til barna er det desverre ikke lov. Vi skrev unde noen kontrakter og jeg skal begynne å jobbe på fredag. Jeg gleder meg faktisk!
Etter dette skulle jeg egentlig bare slappe av, men på grunn av lopper eller noe i blodet klarte jeg vel ikke sitte stille. Så jeg startet opp med spanskundervisning en dag før jeg egentlig skulle. Min personlige lærer var helt overasket over at jeg var så god i formen etter reisen og høyden, Stine med superhelsa.
Solveig måtte komme å avbryte undervisningen fordi vi aldri avsluttet, for vi hadde tidligere på dagen avtaltå gå ut og spise hele gjengen for å bli litt bedre kjent. Det var enda en ny opplevelse, og mange inntrykk, og kanskje mest av alt, gjett om ikke taxien fra Casa'n til San Miguel kostet 6 kroner, latterlig! Denne økonomien kan jeg virkelig bli vandt med. Etter middad hadde vi en liten innkjøpsrunde, og jeg fant semulegryn, så i morgen blir det semulegrøt! jippi

Ü

1 kommentar:

  1. Det er godt å høyre at du har det bra, men det høyres ut som om du hadde ein hard og lange tur. Er godt at du he kommet fram. Kosa deg masse å så e det bare å starte høydetreningen slik at du får mest mulig ut av oppholdet :-P ha ei god helg

    SvarSlett